Kirjallisuusilta

LITTERATURAFTONEN I BARÖSUND 2021

Litteraturaftonen i Barösund är ett evenemang som arrangerats under mer än 30 år, och som under den här tiden etablerat sig som en av sommarens absoluta kulturella höjdpunkter här i skärgården. I fjol drabbades vi alla av coronapandemin, och då måste den traditionella litteraturaftonen inhiberas på grund av smittorisken, och i stället arrangerades en virtuell litteraturafton på nätet. Det var under då rådande omständigheter en positiv upplevelse att kunna åstadkomma en litteraturafton på nätet, i stället för att helt avstå från att bjuda på denna sommarhöjdpunkt.

Fortfarande i år, 2021, lever vi under coronapandemins skugga, men läget är väsentligt bättre nu på sommaren än för några månader sedan, och inga direkta numerära begränsningar i publikantalet är längre gällande. Därför är det också glädjande att kunna meddela att årets Litteraturafton i Barösund kommer att arrangeras i traditionell form på platsen i ungdomsföreningshuset Wallhalla lördagen den 17 juli kl.16:00. Trots att de direkta begränsningarna nu avlyfts gäller dock direktiv om att iaktta fortsatt försiktighet och att därför både komma ihåg en noggrann hygien och att hålla ett visst avstånd inomhus. På grund av detta känner vi oss tvungna att begränsa publikantalet under litteraturaftonen till 70 personer, så att inte onödig trängsel uppstår i något skede. Därför ber vi dem som avser att delta i litteraturaftonen att förhandsanmäla sig på e-postadressen:

bblitteraturafton@gmail.com

Anmälningstiden börjar den 24.6. kl. 09:00, och de godkända anmälningarna bekräftas senast den 5 juli till samma e-postadress från vilken anmälan gjorts. Var snäll och skriv också för säkerhets skull ert telefonnummer i anmälan, för att vi skall kunna kontakta er om något oförutsett skulle inträffa.

Inträdet är såsom förut i övrigt fritt.

De deltagande författarna i år är:

Kjell Lindblad med boken ”Bågskytten”.
Martina Moliis-Mellberg med boken ”falk och pisces szn”.
Quynh Tran med boken ”Skugga och svalka”.
Elin Willows med boken ”Nya namn”.
Henrik Meinander med boken ”Tikkanens linje”.
Anna-Lena Laurén med boken ”Sammetsdiktaturen. Motstånd och medlöpare i dagens Ryssland”.

Vi hoppas att litteraturaftonens vänner har förståelse för den här lilla komplikationen och för begränsningen av antalet deltagare i en situation, som ännu inte är helt normal.

Vi önskar er varmt välkomna till Litteraturaftonen i Barösund lördagen den 17 juli kl.16:00.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

På grund av de gällande restriktionerna kunde tyvärr en normal Litteraturafton inte genomföras såsom tänkt 2020.

Litteraturaftonen genomfördes virtuellt som en serie författarintervjuer. I de här intervjuerna berättar de författare som skulle ha uppträtt på Litteraturaftonen om sina verk, sig själv och verkens tillblivelseprocess, intervjuade av Pauline von Bonsdorff, som också svarat för det litterära urvalet och de litterära kontakterna.

Länk till Litteraturaftonens spellista:

Kort presentationsvideo med de olika författarna:

Författarpresentationer i pdf-format:
Litteraturafton_2020.pdf

De deltagande författarna och de respektive verken är:
Ann-Luise Bertell        Heiman (roman)
Agneta Enckell            (med eget namn, utan namn, ditt namn) (dikter)
Otto Gabrielsson        Vildhavre. Sista brevet till pappa (essä/brev)
Maria Grundvall        Sommardrömmen (roman)
Milja Sarkola              Mitt kapital (roman)
Axel Åhman                Klein (noveller)

Operationer